Klasa III zrealizowała moduł „Powietrze” w ramach ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Szkolne Przygody Gangu Fajniaków”.
 
Rozpoczęliśmy od prostych ćwiczeń oddechowych i stwierdzenia, że bez powietrza nie ma życia na Ziemi.
Kolejne eksperymenty pozwoliły poszukać odpowiedzi na pytania: Czym jest powietrze? Jaki jest jego skład? Jakie ma właściwości? Czy pusta butelka jest rzeczywiście pusta? Próbowaliśmy napompować umieszczony w niej balon. Oj było ciężko i żadnemu śmiałkowi z naszej klasy to się nie udało. Dopiero po zrobieniu dziurki w butelce balonik napełniał się powietrzem. Podnosiliśmy też szklankę za pomocą napompowanego powietrzem balonika. Oczywiście bez użycia rąk!
Doświadczenia pozwoliły dowiedzieć się, na czym polega sprężanie i rozprężanie powietrza, że jest potrzebne do spalania, a dokładniej zawarty w nim tlen. Dużo emocji dostarczyło uczniom doświadczenie z torebką herbaty przywiązaną do balonika. Ogrzewając balonik suszarką, trzeba było torebkę umieścić w szklance. Nie było to łatwe zadanie, ale po wielu próbach w końcu się udało!
Odkryliśmy, że powietrze ma też siłę. To właśnie dzięki niej kartka papieru przyłożona do szklanki wypełnionej wodą i odwrócona do góry dnem nie opadała na dół a woda nie wylewa się.
Gdy powietrze nie miało przed nami już żadnych tajemnic, zajęliśmy się „smogiem”. Co to jest i jak powstaje? Wykorzystaliśmy dwa słoiki imitujące miasta. W jednym z nich stworzyliśmy smog. Powietrze w słoiku ze smogiem miało kolor brzydkiej, szarobrązowej chmury. Dowiedzieliśmy się, jakie znaczenie ma smog dla naszego życia i zdrowia oraz jak jemu zaradzić. Stworzyliśmy „Powietrzny Eko – dekalog”.
 
Na koniec była wspaniała zabawa bańkami mydlanymi.
 
Eksperymentowanie było fajne a nauka przez to niezwykle ciekawa.
Drukuj: